28 oktober

Struintocht op het Eiland van Brienenoord met school – Flex beschikbaar

Onder de van Brienenoordbrug ligt een avontuurlijke plek: het Eiland van Brienenoord. Een natuurpareltje middenin de grote stad. Het mooie is: jullie kiezen zelf wanneer je wilt gaan met je groep!

Er groeien wilde fruitbomen zoals kerspruim, sleedoorn, zoete kers en vlier. Je kunt er vogels spotten, zoals sperwer, groene specht, ijsvogel, nachtegaal en gekraagde roodstaart. Eb en vloed spoelen er dagelijks water door een kleine getijdengeul. En dat terwijl de zee hier bijna 40 kilometer vandaan is!

Er zijn jungle-achtige plekken bij het water waar je je een weg kunt banen tussen de omgevallen bomen. Die groeien gewoon door, ook al liggen ze op hun kant. Hoe spannend is dat! Op het Eiland van Brienenoord beleven kinderen avonturen in de natuur: kikkers vangen, vogels kijken, klimmen en klauteren, onderzoeken wat de invloed van eb en vloed is, zoeken naar kleine beestjes, je verwonderen en vooral: genieten.

Dit uitje start al in de klas!

Jullie gaan op ontdekkingstocht op het eiland! Maar… voordat het zover is, komt een van onze natuurjuffen of meesters bij jou in de klas voor een leuke en leerzame les over het eiland, de getijdennatuur en Nederland deltaland. In de klas: de voorbereidende les op school duurt 1 uurtje. Jullie stemmen met onze natuurjuffen het tijdstip en de datum af.

… en daarna gaan jullie op eilandavontuur

We blijven niet op de paden, maar we gaan lekker struinen. Onderweg voeren we in kleine groepjes te gekke natuuropdrachten uit. Op het eiland: De gids ontvangt de groep bij de afgesproken plek en legt de werkwijze uit.  Er zijn er vrijwilligers van De Stad Uit aanwezig om de groepjes te begeleiden. De rol van de leerkracht is die van algemeen begeleider. De leerkracht blijft verantwoordelijk voor de leerlingen en de orde in de groep, nodig ouders/begeleiders uit om met je klas mee te gaan

  • We gaan in kleine groepjes (max 7 kinderen) op pad. Bij elk groepje is een volwassen begeleider nodig.
  • De gids deelt enkele materialen en opdrachten uit om de natuur te onderzoeken.
  • De struintocht gaat ook over ongebaande paden, dus trek stevige schoenen en een lange broek aan. Let ook op het weerbericht!
  • De struintocht duurt 2 uur
  • Neem iets te drinken mee en eventueel een tussendoortjes. Ieder groepje kan onderweg de tijd nemen om te pauzeren. 
  • Er is geen toilet op het eiland.

Wanneer?

Beschikbaar doorlopend in 2025, ook tijdens de herfst en winter dus! Neem contact op, dan maken we een passende afspraak

Waarom is dit leuk voor ons?

1. Leerlingen ontdekken wat een getijdengebied is en begrijpen het verschil tussen eb en vloed.
(Kerndoel 40 – Oriëntatie op jezelf en de wereld: Natuur en techniek)

2. Leerlingen onderzoeken hoe planten en dieren zich aanpassen aan het getijdengebied.
(Kerndoel 40 – Natuur en techniek)

3. Leerlingen leren soorten herkennen die typisch zijn voor een rivierdelta (zoals vlier, sleedoorn, ijsvogel en groene specht).
(Kerndoel 40 – Natuur en techniek)

4. Leerlingen oefenen veldwerkvaardigheden: waarnemen, determineren, meten, vergelijken en noteren.
(Kerndoel 42 – Vaardigheden voor onderzoek en ontwerp)

5. Leerlingen ervaren wat biodiversiteit betekent door soorten te tellen en verschillen te bespreken.
(Kerndoel 40 – Natuur en techniek)

6. Leerlingen begrijpen hoe de ligging van het Eiland van Brienenoord past binnen de Nederlandse delta.
(Kerndoel 47 – Ruimte / aardrijkskunde)

7. Leerlingen zien de invloed van mens en water op het landschap (brug, getijdengeul, rivier).
(Kerndoel 47 – Ruimte / aardrijkskunde)

8. Leerlingen leren samenwerken in kleine groepjes en afspraken maken over rollen en veiligheid.
(Kerndoel 34 – Samen leren en werken)

9. Leerlingen tonen respect voor natuur, milieu en elkaars werk.
(Kerndoel 39 – Zorg dragen voor de leefomgeving)

10. Leerlingen breiden hun woordenschat uit met begrippen als getijden, geul, habitat en biodiversiteit.
(Kerndoel 12 – Nederlands: woordenschat en taalgebruik)

11. Leerlingen vertellen mondeling over hun waarnemingen en onderzoek.
(Kerndoel 9 – Nederlands: mondeling taalgebruik)

12. Leerlingen maken korte notities of tekeningen van wat ze zien in een veldlogboekje.
(Kerndoel 8 – Nederlands: schriftelijke taalvaardigheid)

13. Leerlingen passen rekenen toe bij tellen, ordenen en tijd (bijv. getijdenritme of soortentelling).
(Kerndoel 26 – Rekenen-wiskunde)

14. Leerlingen bewegen veilig en doelgericht in een natuurlijke omgeving: klimmen, klauteren, balanceren.
(Kerndoel 57 – Bewegingsonderwijs)

15. Leerlingen reflecteren op hun ervaring: wat riep verwondering op en wat hebben ze ontdekt.
(Kerndoel 54 – Oriëntatie op jezelf en de wereld: betekenis geven aan ervaringen)

Contact

Wil je meer info of je direct aanmelden? Stuur een mail naar info@destaduit.nl

Tot ziens bij de struintocht!